8 saker du kan göra för att balansera din kundalini

En kundaliniprocess kan ibland kännas omvälvande, med kraftfulla energier och känslosvängningar. Här är 8 saker du själv kan göra för att balansera processen.

1. Var nyfiken istället för rädd.

Det här är en ny erfarenhet för dig, och kan ibland påminna om kaoset med att gå igenom puberteten. Skillnaden är att alla känner till puberteten, men få har kunskap om kundalini. Kundaliniprocessen är precis som puberteten en växandeprocess, en process som kan hjälpa dig att vakna till ditt sanna jag. Håll sinnet öppet och nyfiket.

2. Tillåt energin att flöda

Energin kanske kan vara intensiv och kraftfull ibland, men är sällan smärtsam. Ofta är det rädsla och försök att stoppa energin som orsakar eventuell smärta. Låt energin få flöda som den vill. Om du har mycket ofrivilliga rörelser eller skakningar, så kan du ligga ner i sängen några gånger om dagen och välkomna energin att flöda fritt. Ligg så i 5-20 minuter tills energin stillas. (upplever du långvarig smärta, så kolla upp det med din läkare för säkerhets skull.)

3. Välj aktiviteter som grundar

Välj aktiviteter som grundar och som du märker att du mår bra av. Många känner att energin grundas av trädgårdsarbete, promenader i skogen, att gå barfota, att bada, eller av lugna grundande Yoga/Tai Chi-övningar. Se vad som passar dig.

4. Undvik stressande aktiviteter/situationer.

Se över ditt jobb och din fritid och undvik så gott du kan aktiviteter och personer som leder till stress, eller som du känner gör att energin blockeras. Undersök vilka förändringar du kan göra i ditt liv som passar din nya energinivå bättre. Du kan behöva minska tid framför dator och mobil, och minska alkohol, droger och koffein.

5. Sömnproblem är vanliga.

Det kan vara så att du under en period faktiskt behöver mindre sömn, men det är ändå bra att få en så god sömn som möjligt. Om du har svårt att sova kan du prova: Undvik mobil och dator efter klockan 7, ha det mörkt och svalt där du sover (mörkläggningsgardin är bra), ta långa lugna promenader. Vissa personer blir hjälpta av melatonin för att reglera dygnsrytmen.

6. Hjärtbaserade övningar är ofta bra.

Prova tillexempel mettameditation (love and kindness) där du fokuserar på energin i hjärtområdet och önskar dig själv och de som står dig nära lycka värme och kärlek. Guidade meditationer finns på nätet, exempelvis här.

7. Var en observatör

Du kanske upplever känslostormar, kraftiga energier, mystiska upplevelser och annat som kan kännas ovälkommet och främmande för den person du tror att du är. Var bara en observatör till allt det här. Du behöver inte fixa något. Låt de här upplevelserna och känslorna komma och gå.

8. En möjlighet att vakna

Den här processen är en möjlighet att vakna upp till vad du egentligen är. Vissa människor vaknar först upp, och upplever efter det en kundaliniprocess. För andra innebär kundaliniprocessen en rensning av material som inte behövs. Det skapar sedan en grund för ett eventuellt andligt uppvaknande. Var nyfiken och öppen i det som är.

Andreas Å

Dela den här artikeln

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *